Když jsme se stali rodiči, postavili jsme své děti do středu veškeré naší pozornosti. Rychle jsme poznali, že se naše životy točí jen kolem nich a náš vztah i naše fenečka Mia jsou na vedlejší koleji.
Snaha být dokonalými rodiči, kteří dělají všechno správně a snaží se ve všem dětem vyhovět i za cenu potlačení vlastních emocí a potřeb, nás dovedla do stavu totálního vyhoření.
Zkoušeli jsme snad všechno – rady, návody, metody… Oslovovalo nás vše, co vycházelo z respektu k dětem, bohužel jakýkoliv přínos trval pokaždé jen krátce.
Nakonec jsme měli štěstí a potkali skvělou švédskou rodinu, díky které jsme poprvé objevili myšlenky Jespera Juula. Byl to počátek naší proměny.
Ve vztazích jsme začali být velice osobní a autentičtí. Byla to docela dřina. Dlouho nám trvalo odhodit masky, které jsme roky nosili. Jesper Juul, jeho zkušenosti a hodnoty nám pomohli dosáhnout takového rodinného soužití, po jakém jsme toužili. Pořád nás inspirují k novým objevům. A proto jsme se rozhodli je šířit v České republice. Věříme, že vás obohatí stejně jako nás.
Jana a Juraj

Jesper Juul
(1948–2019)
Dánský rodinný terapeut,
průkopník ve výchově a vzdělávání dětí a mladistvých,
zakladatel Familylabu
Významně ovlivnil pohled na dětský vývoj, psychiku i transformaci vzdělávacího systému v Dánsku, který je dnes jedním z nejkvalitnějších na světě.
Jako terapeut pracoval mnoho let s dětmi a mladistvými s poruchami chování, s pedagogy ve školách a školkách a s rodinami jako dobrovolník v uprchlických táborech během války v bývalé Jugoslávii.
Zkušenosti Jespera Juula jsou v souladu s nejnovějšími poznatky moderní neurovědy i relační psychologie.
Byl jedním z prvních odborníků, kteří měli odvahu bourat tradiční dogmata ve výchově či vzdělávání dětí a mladistvých myšlenkami jako:
- Děti jsou přirozeně moudré a kompetentní. Úkolem rodičů a pedagogů není předělávat je v plnohodnotné lidi, ale empaticky a s láskou je doprovázet až do dospělosti.
- Dětem chybějí zkušenosti a neumějí rozlišovat mezi tím, co chtějí a co potřebují. Proto nevyhnutně potřebují vedení dospělých.
- Opravdová autorita vzniká přirozeně respektem k individualitě druhého, ne na základě pohrůžek a strachu.
- Za vztahy a celkovou atmosféru v rodině, škole nebo školce je vždy odpovědný dospělý, nikoliv dítě.
- Místo uplatňování protichůdných přístupů pomáhá zaměřit se na hledání alternativ.
„Děti nepotřebují dokonalé rodiče nebo pedagogy. Potřebují dospělé, kteří přebírají odpovědnost za své chyby.“
Jesper Juul
Naši lektoři

Klára Buchtová
Pedagožka, divadelní pedagožka, Frankfurt nad Mohanem/Praha

Přemysl Kopecký
Ředitel a učitel 2. stupně ZŠ Do života, s. r. o., Mečeříž

Barbara Heger
Lektorka komunikace založené na empatii, Praha

Alena Košťáková
Sociální pracovnice, terapeutka, Praha

Monika Váňová
Koordinátorka a průvodkyně v lesním klubu, Praha

Veronka Jírovská
Lektorka v Dětském lesním klubu V mechu a kapradí, Praha

Dagmar Novotná Stinga
Máma na mateřské dovolené, Nymburk

Katarína Maliňáková
Psychologička a sprievodkyňa v Slobodnej demokratickej škole, Košice

Katarína Párničanová
Lektorka anglického jazyka pre deti a dospelých, Lučenec

Lenka Konečná
Mama na materskej dovolenke, Malacky